Workshop opbouw

Wat is het toch gaaf om een programmering te bedenken voor een workshop. Zeker als het zo’n gaaf onderwerp is als storytelling.

Bedenken van verhalen
Wanneer je ideeën bedenkt voor een concept, heb je vaak een probleem of een kader. Wanneer je dan gaat brainstormen, ga je automatisch oplossingen bedenken voor het probleem. Een goede brainstorm vraag is vooral een “hoe vraag”. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onderzoekers makkelijker hun onderzoeken kunnen managen. Op welke manier kunnen we ouderen meer betrekken bij activiteiten etc. Wanneer er eenmaal een idee is ga je het idee uitbouwen tot concept.

Een verhaal is heel anders qua opbouw. Een verhaal bevat personages, gebeurtenissen, een vertel-vorm, een opbouw een medium. Het is veel te groot voor één brainstorm met een hoe vraag. Het is dus echt een uitdaging om met een grote groep een verhaal te bedenken.

Brainstorm structuur
Ik heb een brainstorm structuur bedacht om te kunnen brainstormen voor verhalen.

Stap 1     Bedenk thema’s, waar basis ideeën uitrollen.

Bijvoorbeeld: Thema: liefde Basis-idee: Een zoektocht naar de ware liefde, waarin alles verkeerd gaat.

Stap 2    Kies één van de basis ideeën.

Stap 3    Diep het verhaal uit, door karakters, gebeurtenissen, en een doel te ontwikkelen.

Stap 4    Verbind de karakters en gebeurtenissen aan een tijdlijn.

Stap 5     Schrijf het verhaal en maak een Storyboard

Voor elke stap ken ik een passende oplossing, op de eerste na. Een “hoe vraag” werkt nu namelijk niet.
Hoe maak je een verhaal voor I’m a firestarter. Dat gaat geen goede ideeen opleveren.
Of Hoe kan een inspirator in het middelpunt staan van het verhaal voor I’m a firestarter.
Dan komen er antwoorden, geen verhaal ideeën.

Op het volgende blog vond ik brainstorm methoden voor een verhaal:
http://www.ehow.com/how_2193528_brainstorm-short-story-novel-ideas.html

Methoden:
– Clusteren; schrijf eerst verhaal ideeen op in het midden, eromheen thema’s en daaromheen de ideeen.
– Combineer verhaalcomponenten.
– Bewaar krantenknipsels en leuke verhalen.
– Houd je ogen open om inspiratie op te doen.
– Bewaar ideeën die je hebt.

Veel van deze punten zijn meer voor het schrijven van een gewoon verhaal. Voor een brand story heb je eigenlijk al een onderwerp, namelijk het gevoel dat het bedrijf wil uitdragen. Toch was de eerste methode wel een goede. Het clusteren van ideeën bij thema’s kan helpen in een brainstorm.

Bedenk verhaalconcepten waarin het stereotype van inspirator centraal staat. Zou misschien de vraag kunnen zijn.

Leuke bronnen:
Basis van een verhaal:
http://www.associatedcontent.com/article/271489/story_writing_tips_how_to_build_a_story.html
Ontwikkelen van een karakter:
http://hollylisle.com/index.php/How-To-s/how-to-create-a-character.html
Schrijven op een tijdlijn:
http://www.sffworld.com/authors/s/savage_steven/articles/timelinebased.html
Leuke tips:
http://www.vagabondish.com/guide-better-travel-writing-part-2-20-techniques-exercises/
Brainstorm technieken:
http://www.adcracker.com/brainstorm/Brainstorming_Techniques.htm

Advertenties
Comments
One Response to “Workshop opbouw”
  1. Nico Groenenberg schreef:

    Ik ben geïnteresseerd in deze workshop (intessaant!), maar kan geen specifieke details vinden.
    Ik zou hier graag iets meer over horen via email.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: